4. Een maand in Rwanda - Reisverslag uit Kibungo, Rwanda van Sarah - WaarBenJij.nu 4. Een maand in Rwanda - Reisverslag uit Kibungo, Rwanda van Sarah - WaarBenJij.nu

4. Een maand in Rwanda

Blijf op de hoogte en volg Sarah

23 Maart 2014 | Rwanda, Kibungo

Afgelopen woensdag was ik een maand in Rwanda. Een maand van 4 weken. Het voelt eigenlijk als langer, er is al zoveel gebeurd. Er was dit keer ook geen ‘rustige’ start van twee weken introductie programma zoals in Guyana. Het was nu na een halve week aan het werk.

Afgelopen maandag tot en met donderdag heb ik workshops gegeven aan twee groepen NCPD leden uit de 14 sectors van Ngoma district. In totaal heb ik 56 mensen getraind in het gezondheids- en sociale disability model, definities als beperking of handicap, de Rwanda disability law uit 2007 en een introductie in advocacy. Ik kon natuurlijk enkel in het Engels en beetje Frans presenteren dus ik had de hulp nodig van een aantal deelnemers om regelmatig informatie in Kinyarwanda te vertalen. De eerste groep had beter ‘vertalers’ dan de tweede. Over het algemeen is het dus de vraag hoeveel ze hebben meegekregen van de informatie die ik heb willen overbrengen. De groepen bestonden uit een combinatie van mensen met en zonder beperkingen.
Op dinsdag heeft Munique (de VSO DDA van Nyagatare) de workshop bijgewoond.
Ik heb tijdens de workshop groepsactiviteiten wat foto’s gemaakt. De deelnemers hebben met hun telefoon ook gelijk mij vastgelegd.

De mensen in Rwanda zijn over het algemeen slank. Dit lijkt in contrast met het high carb dieet wat ze hebben en de hoeveelheid die ze kunnen eten. Gezien de dieet trend in Nederland ;-) Een lunch of diner in Rwanda bestaat vaak uit een buffet, 1x opscheppen. Beginnend met rauwkost, veel rijst, veel pasta, veel banaan (hartig, smaakt als soort aardappel), gebakken aardappels, bruine bonen, wat groente als sperziebonen met peen, wat zoete aardappel, stukje vlees en een beetje jus, een stukje ananas na. De borden worden met een berg vol geschept alsof ze de rest van de week niets meer te eten krijgen, en dan slank blijven??

Wat me ook hier opvalt, of juist niet: er zijn geen huisdieren. Ik ziet geen honden of katten. Ik heb 1 konijn gezien maar die was naar mijn idee voor in de pot. Ik zie ook niemand roken. Misschien doen ze dit alleen thuis maar ik ruik het ook niet aan mensen. Ik ruik soms wel een alcohol walm. Mn. mannen kunnen voor de lunch al bier drinken.

Vanmorgen lekker met papaja en passievruchten ontbeten, ik heb ook een plek gevonden om de hangmat van Saskia op te hangen. Ik hoop wel dat het laswerk voor de ramen mijn gewicht houdt anders lig ik nog een keer op de grond met ene zeer stuitje of zo.

Dinsdag reis ik weer naar Kigali om mijn budget sheet en restje budget bij VSO in te leveren. Op woensdag en donderdag moeten we allemaal de Annual Country Review bijwonen op een locatie onder Kigali. Wat ik op internet heb kunnen ontdekken en mooie plek. Leuk om de andere VSO-ers te ontmoeten, zal een grote groep zijn.

Ondanks de ‘regen’ periode is het opvallend droog. Mogelijk wordt april natter. Van af volgende week zondag zit ik in dezelfde tijdszone als Nederland tot de wintertijd weer ingaat.
Ik heb véél profijt van mijn E-reader. Ik ben met mijn vierde boek bezig :-).

  • 24 Maart 2014 - 12:51

    Els:

    Hey Saar,

    Jemig...op die foto's lijkt het alsof je daar al een eeuwigheid bent... leuk om je verhalen te lezen, dus ga zo door :)))!

    x Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

Actief sinds 14 Aug. 2009
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 86339

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 18 Augustus 2015

Werken voor VSO in Rwanda

13 Augustus 2009 - 15 September 2011

Werken voor VSO

Landen bezocht: