14. Regen of toch niet…? (NL praten over het weer) - Reisverslag uit Kibungo, Rwanda van Sarah - WaarBenJij.nu 14. Regen of toch niet…? (NL praten over het weer) - Reisverslag uit Kibungo, Rwanda van Sarah - WaarBenJij.nu

14. Regen of toch niet…? (NL praten over het weer)

Door: Sarah

Blijf op de hoogte en volg Sarah

11 September 2014 | Rwanda, Kibungo

De regentijd was begonnen naar mijn idee maar het is opvallend droog gebleven naar de eerste bui(en). Vorige week vrijdag heeft het wel bijna de hele dag geregend maar dat is dan ook een uitzondering, dat had ik zelfs in april niet meegemaakt. Na vrijdag is het weer droog geweest. De natuur is wel blij met het water want alles wordt weer groener, heerlijk. Niet dat het land verder niet groen is maar het gras wordt nu weer groen en de grond is minder stoffig.
Toen ik vorige week vrijdag naar het werk liep ben ik twee andere personen en 1 auto tegengekomen. Voor de rest was het uitgestorven. Dat was erg bijzonder. Als het regent blijft iedereen langer in bed en ‘kan je niet’ naar je school of werk reizen. Dit herinner ik me ook een beetje uit Guyana. Je eigen huis en haard redden is soms ook nodig. Uiteindelijk zijn we de vrijdagochtend meeting bijna 1,5 uur later gestart.

Terug naar 14 Augustus. Ik ben die donderdag met de bus naar Kayonzo gereden en ben daar overgestapt op de bus naar Nyagatare in het noordoosten. Een nieuw gebied voor mij. Eerst langs Lake Muhazi en dan verder naar het noorden. Het ziet er daar heel anders uit. Het is er veel vlakker, je kunt verder kijken, andere vegetatie. Het is het district van de koeien. Die heb ik dan niet zo veel gezien. Ik reisde naar Munique, een Filippijnse die dezelfde baan als ik heeft maar dan in Nyagatare. Nyagatare had die dag een bijeenkomst van NCPD committee members en ze had mij gevraagd of ik de sector coördinatoren kon trainen voor de cell visits die ze moeten gaan uitvoeren. Die activiteit is in mijn district al gestart. Prima, goede reden om ergens nieuw te gaan kijken. Na de bus met de moto naar de opgegeven locatie. Toen ik op de locatie aankwam waren daar ook Christ (uit Zaza, Ngoma) en Simon, twee andere VSO-ers. Gnisha (VSO too) kwam ook nog even langs tijdens de lunch, gezellig. Na de lunch zou ik mijn presentatie houden maar helaas had de accommodatie een dubbele boeking. Ecobank was zo brutaal om al tijdens onze lunch hun spullen op te stellen en onze spullen te verplaatsen (wij waren toen aan de overkant aan het eten). Grrrr… de DDO van Nyagatare in overleg met de accommodatie eigenaar maar er bleek niets aan te doen. Improviseren dan maar. Oplossing: de presentatie doen op de lunch locatie. Ik kon de projector gelukkig gebruiken maar alles liep hierdoor wel vertraging op. Het was ook begonnen met regenen waardoor ik niet voor iedereen goed verstaanbaar was. Uiteindelijk leken ze toch allemaal te begrijpen wat de bedoeling was. Nadat iedereen zijn reiskosten en quarterly funding had ontvangen konden wij er allemaal van door.
Lopend zijn we naar mijn hotel gelopen. Munique had me een mooie kamer met warme douche geboekt. Kosten voor VSO want ik was facilitator. We hebben onder het hotel lekker gegeten en zijn daarna naar het huis van Munique gegaan om Youtube filmpjes te kijken. Voordat ik naar bed ging lekker mijn haar kunnen wassen met warm water, als het stroomde. Soms moest ik even wachten voordat het weer opgang kwam. Heerlijke harde matras, goede nacht gehad.
Vrijdag was hier een vrije dag: O.L.V.-Tenhemelopneming (oftewel Maria hemelvaart, ze doen hier niet aan een vrije dag voor de Hemelvaart van Jezus) ’s Morgens rustig gestart en lekker gelezen. Munique en Christ kwamen me ophalen. Na wat boodschappen naar het huis van Munique voor lunch. Heerlijk door Christ bereide lunch gegeten. Rijst met vlees in sojasaus en witte kool bereid met tomaat. Na de lunch hebben ze me kort door Nyagatare geleid en langs het districtskantoor waar Munique werkt. Langs de weg op een bus gewacht maar de eerste paar waren vol en passeerden ons. Toen rustig tegen de rijrichting in richting het centrum gelopen maar gelukkig kwam er een bus met nog een plaatsje. Er waren meer mensen op een bus aan het wachten maar door het lopen waren we die gepasseerd en had toen het eerste plekje, mazzel.

De week erop zijn Jacqueline en ik bij het lokale Radio station langs geweest om te praten over hun programma voor mensen met een beperking. Wij moeten nu een onderwerpenlijst aanleveren voor het komende jaar.

Op zaterdag naar Kigali getogen voor een VolCom meeting. De volunteers waren allen op tijd maar de drie stafleden van de Country Office waren erg te laat. Redelijk goede meeting met aardig wat discussie. Dit afgesloten met een lekkere lunch op kosten van VSO.

Vervolgens alle voorbereidingen voor mijn tweede training van de NCPD sector coördinators van mijn district gemaakt. Ik heb ze getraind of geprobeerd duidelijk te maken hoe ze een project kunnen opzetten, monitoren en evalueren. Ik heb ze tools hiervoor gegeven. Zij hebben de reports van hun eerste cell visits bij mij ingeleverd waarna ze de nieuwe quarterly funding hiervoor ontvingen. De kwaliteit van de reports is erg verschillend maar ze hebben samen ruim 2639 mensen met een beperking bereikt.

Drie dagen het district in voor bezoeken aan 9 sectors om de coöperaties of PWDs te stimuleren en de officials te stimuleren ook deze groep mensen te steunen. Helaas was niet iedereen bereikbaar die we wilden spreken. Ik heb nu wel alle 14 sectors in Ngoma bezocht.
Nu deze twee activiteiten klaar waren moest ik de budget sheets bij VSO inleveren. Helaas had ik voor 1 activiteit verkeerde formulieren laten tekenen waardoor deze nog niet is afgerond. Balen.

30 Augustus heb ik voor de tweede keer meegedaan aan UMUGANDA. ’s Morgens kort na 8 uur zijn we met een busje vanaf het districtskantoor naar sector Mugesera gereisd met zo’n 20 collega’s van het district. De mayor reisde met zijn eigen auto en had ook een paar collega’s bij zich. Wat was de taak die dag: huizen bouwen! Op twee locaties werden huizen gebouwd voor, voor zover ik het begreep, vluchtelingen uit Tanzania. Het werden kleine vierkamer woningen. Bij aankomst stonden we naast een banana-plantage met daar achter groepen mensen druk bezig. Wij togen ook het veld in en sloten ons aan bij al werkende mensen. Ik had Geoffrey ook mee-getrommeld en we hebben een leuke dag gehad. Eerder hadden mensen al voorbereidend werk gedaan om al veel stenen te maken. Ik heb stenen gesjouwd, kunnen best zwaar zijn en als ze nog niet goed droog waren konden ze breken. Ik heb stenen helpen maken: modder in een vorm gooien. Verder heb ik muren gedicht: met modder gooien. Helaas niet naar elkaar maar tussen de stenen. Het enige wat ik niet heb gedaan is stenen plaatsen op de muren of het maken van modder: met je blote voeten in losgehakte aarde stampen waar water bij wordt gegoten. De dag erna had ik wat spierpijn in mijn onderarmen als ik mijn armen helemaal strekte. Gelukkig was het wat bewolkt die dag anders was het niet te doen in de brandende zon. Natuurlijk werd de activiteit afgesloten met toespraken/ informerende praatjes. Dit keer begon een collega van agricultuur omdat de regentijd de tijd is om goed te planten en Théogene van sante mutuèlle: gezondheidszorg verzekering. Hierna was de mayor aan de buurt en dan moet je vaak geduld hebben. Hij praat graag, zo ook deze keer. Helaas begon de zon nu wel door te komen waardoor ik op een gegeven moment toch een plekje in de schaduw heb opgezocht tegen de gevel van een huis. Het was een leuke UMUGANDA.

Afgelopen zondag ben ik naar Rusumo geweest. Dat is op de grens met Tanzania. Ik kwam langs mooie dalen met rijstvelden en uiteindelijk bij de burg die de grens tussen Rwanda en Tanzania is. Onder de brug is een waterval, dat was het doel. Er kwam goed water van af. De rivier die de grens vormt is de Akagera rivier. Tijdens de genocide zijn hier veel mensen langs komen drijven die meegevoerd werden door de rivier. Dat was een erg lugubere situatie. Het scheen er vol met lijken te hebben gelegen. Hier was gelukkig niets meer van te zien en ik heb er op dat moment ook niet aan gedacht. Naast de waterval heb ik ook Afrikaanse Maraboes en een naar mijn idee Rode Colobus aap gezien. Altijd fijn die bonussen.

Ik heb ook meer dan een week zonder mijn collega Jacqueline gezeten. Haar contract was beëindigd per 31-08-2014 i.v.m. een nieuwe structuur die de overheid heeft ingevoerd/ gaat invoeren. Zij heeft een jaarcontract en moest wachten tot duidelijk was of iemand die zijn baan verloor elders door de new structure haar plek gaat innemen. Gelukkig heeft de minister van Labour aangegeven dat mensen op hun job kunnen blijven tot er meer bekend is. Nu zit ze waarschijnlijk tot eind december goed. Het is dus mogelijk dat ik een nieuw collega ga krijgen of mijn hele placement met Jacqueline kan werken. Ik hoop het laatste.

Volgende week weer twee dagen meetings voor VSO in Kigali.

Groetjes,

Sarah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

Actief sinds 14 Aug. 2009
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 86319

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 18 Augustus 2015

Werken voor VSO in Rwanda

13 Augustus 2009 - 15 September 2011

Werken voor VSO

Landen bezocht: